Blog Detail

  • Home
  • Firmajulegaver er ikke en udgift – det er en investering

Firmajulegaver er ikke en udgift – det er en investering

Der er fortsat en stigende trend i danske virksomheder, hvor man bruger flere og flere penge på at give medarbejderne gaver. Det kan være til jubilæum eller særligt omkring julen, hvor det er blevet langt mere normalt at give flotte julegaver til medarbejdere.

Når man gav firmajulegaver i gamle dage, var det ofte en noget mere besværlig proces. Det skyldtes, at man ikke havde mulighed for at gøre gaven personlig. Forestil dig blot, at en administrativ medarbejder skulle stå for at købe julegaver til både Hanne i HR og Peter i produktionen. Det ville kræve en enorm indsats at finde og købe disse gaver – som i øvrigt alle skulle være af samme værdi, for at ingen ville føle sig snydt.

I dag kan det gøres lettere. For nutidens mange teknologiske muligheder har gjort det muligt at lade de ansatte vælge selv! Nogle vil måske mene, at det er kedeligt, da man jo så ikke overraskes. Men hvis alternativet er en generisk gavekurv, så er det måske bedre at selv vælge en ting, som rent faktisk er brugbar.

I praksis foregår det sådan, at en medarbejder får sit eget login til en ”gaveshop”. En sådan shop minder meget om en webshop, hvor man køber varer. Her vælger man en varer ud fra det sortiment, som man kan se. Selve sortimentet er afgjort af, hvilket beløb virksomheden giver for. På den måde kan virksomheden også blot angive en pris per medarbejder, hvorefter medarbejderen vil se flotte og aktuelt attraktive gaver i gaveshoppen. Hermed kan medarbejderen vælge en flot ting, der passer godt til ham eller hende.

Det er vigtigt, at man ser denne gave som en investering, da det er med til at skabe en bedre relation mellem den ansatte og virksomheden. Det er vigtigt, da en positiv relation er afgørende for at beholde sine dygtige ansatte. Gaven udgør en af de blødere værdier, som kan være med til at styrke båndet.