Vores piktogramtavle er et whiteboard, hvor ved hjælp af magneter med illustrationer af de forskellige aktiviteter, daligdagen kan byde på. Disse magneter tydeliggører de rutiner som barnet forventes at deltage i morgen, eftermiddag og aften. På den måde giver piktogrammer barnet et tydeligt og visuelt overblik over hverdagens aktiviteter. Det skaber også faste rammer og god struktur, ved at vise dagensaktiviteter visuelt.
En piktogram tavle giver derfor barnet et værktøj til at skabe overblik over hverdangen for barnet. Tavlen giver også forældrene mulighed for at introducere sunde vaner, samt sætte hverdagen op i et system, på en pædagogisk og forståelig måde.
Der er på tavlen plads til at barnet kan udfylde stjerner og andre positive symboler , når aftalte handlinger er fuldført. Symbolerne kan tegnes direkte på boarded. Når Barnet har fået et bestemt antal symboler, vil der være tid til at give barnet en belønning. Det kan være at barnet kan få lov til at bestemme aftensmad, eller andre ting der kan motivere dit barn. Når barnet har fået en belønning kan det illustreres på tavlen, med en rød magnet. Et givent antal røde magneter vil idløse en større belønning. Et eksempel på dette kunne være at bestemme hvilken dessert , der kan severes i weekenden.
Formålet med dette er, at barnet gennem medbestemmelse får en motivations faktor til at ville løse opgaver og pligter i hjemmet. Dette kan naturligt være med til at skabe færre konflikter, og dit barn bliver mere motiveret og selvstændigt.
Piktogrammer kan være med til at hjælpe børn med ADHD. Med piktogrammer til børn med ADHD, kan de mest uoverskuelige opgaver blive nemmere at løse. Og der er også mulighed for at vælge de piktogrammer der præcis passer til børn med ADHD eller autisme, som også passer ind i forældrenes hverdag. Disse hjælpemidler til børn med ADHD og autisme, kan være med til at gøre morgener mere problemfrie. Nogen børn har nemlig svært ved at komme afsted om morgenen, fordi at opgaverne i løbet af dagen kan være ovbervældende. Et skema kan være med til at give det overblik som der mangler.
Har dit barn svært ved at få overblik over tid, tilrettelægning osv. over de aktiviteter hverdagen byder på, er det vigtigt, at du understreger, hvornår barnet skal lave aktiviteten og hvor længe aktiviteten skal vare. dette kan du gøre ved at anskaffe dig vores timer, som kan fåes ved siden af vores piktogram til børn med autisme og ADHD. Med timeren kan du blandt andet sætte 30 min før, at der skal foregå en ny aktivitet, så barnet er forberedt mentalt, på at det. For at give barnet et overblik over hvor længe aktiviteten skal tage, kan du sætte din timer, så den siger en lyd, når aktiviteten skal afsluttes. Med denne metode, får du skaffet overblik, og du får forbedret koncentrationen under aktiviteten