Selvom aluminium kan se stærkt og holdbart ud, skal det stadig håndteres og opbevares korrekt. Særligt hviler der et stort ansvar på producentens skuldre, da det er dem, der bærer en stor del af skylden, hvis materialet sendes beskadiget frem.
Konsekvensen af skadet metal som aluminium er nemlig ikke blot kosmetiske. Der er strenge krav til brugen af aluminium og andre materiale i byggeri. Og når metal skal testes for dets egenskaber, er det ligeledes vigtigt, det lever op til de forventede standarder.
Allerede fra transporten skal dit aluminium behandles korrekt
Men ser ofte, at når aluminium når frem, og ikke har været håndteret korrekt, kan det i mange tilfælde have brugsskader, der kommer til udtryk som slidmærker og ridser. Det lyder måske ikke særligt alvorligt, at metal kan have nogle ridser, men det får desværre stor betydning for den efterfølgende proces. Her kan man f.eks. ikke opnå lige så god overfladebehandling, da den ikke vil binde lige så godt.
Det er netop af denne grund, at materialet skal pakkes ind forsvarligt, så det ikke kan få stød eller andet, som giver ridser eller mærker.
Pas på vand og fugt
Vand kan få konsekvens for aluminiummets overflade. Vandet eller fugten kan give misfarvninger eller tære på materialet, hvis det endnu ikke er beskyttet mod vand. Derfor kan det anbefales, at aluminiummet er malet i en korrosionsklasse c4, så det er holdbart. Læs mere om korrosionsklasse c4 her. Ligeledes kan vandet eller fugten give misfarvninger, der efterlader køberen med en klagesag. De sorte misfarvninger kan nemlig være meget grimme at se på.
Det er dog til at undgå, hvis man sørger for at opbevare materialerne tørt – og ved overgange fra et miljø med kulde som i en lastbil, til et opvarmet område i f.eks. en fabrikshal, bør materialet lægge så det kan akklimatisere.
Pas desuden på, at det ikke opbevares i det fri, hvor luftforurening kan blive et problem.