Ja, man kan nærmest sige det er en livsstil for dem – altså at anvende dette program fremfor andre programmer til bogføring og administration. Microsoft har skam også lagt mange års udvikling og viden i at levere et smart og effektivt program til de mange tusinder af virksomheder, der har købt programmet. Programmet er udviklet til mange forskellige sprog, og anvendes af virksomheder over hele verden.
Det er et program, der kan stort set alt indenfor bogholderi, lagerstyring, opbevaring af data om kunder, kontakter, produktionsstyring, ordrer, tilbud mv. Ja, programmet kan også håndtere projektadministration, så du kan styre sager og ressourcer og håndtere det i forhold til tilbud, fakturering osv.
Business Central er udviklet af Microsoft og der er mange danske konsulenthuse, der kan supportere løsningen. Ikke mindst kan de hjælpe dig med at installere programmet. Det er typisk et større projekt at få installeret Business Central, og derfor vil man lave en tidsplan sammen med konsulenthuset. Her vil man også se på, om der skal laves tilretninger i programmet for at det passer til din virksomhed. Nogle virksomheder har ikke brug for tilpasninger. Men andre kan have brug for dem. Det handler jo også om at det skal give værdi for virksomheden, og fx at nogle medarbejdere kan spare tid på at bruge det nye ERP program. Man kan også have brug for tilpasninger, fordi man anvender andre systemer, og hvor man skal bruge integrationer eller sætte dataudveksling op. Mulighederne er virkelig mange, når man først har investeret i Business Central.
Undervisning
Man der arbejder med Business Central i løbet af deres karriere som økonomichef, administrationsmedarbejder, indkøb mv., vælger at få undervisning i programmet. Det er godt givet ud. Det er jo et program med meget funktionalitet og der er mange muligheder for at arbejde opsætning. Derfor er det en fordel at få et par dages undervisning i programmet. Man kan også vælge at se en række videoer eller læse nogle manualer om programmet. Her får man forklaring på hvad den forskellige funktionalitet kan, og man får forståelse for hvilke funktioner, der er relevante for ens arbejde. Man kan også få viden om hvordan man sætter sit rollecenter op. Det er startsiden på programmet, og det første man ser, når man åbner programmet. Her er der mange, der foretrækker at få vist indkomne bilag, pengestrømsprognoser mv.
Man kan også integrere til Microsoft Power BI så det er nemmere at få overblik over data. Fx ordrer, omsætning fordelt på afdelinger eller populære varer mv.