Vi har det godt i DK og det kommer også til udtryk når det handler om madspild. Og selvom industrien og storkøkkenerne er ansvarlige for rigtig store dele af det madspild vi årligt har i DK, så er der, som de nedenstående tal hentet fra stopspildafmad.dk viser, altså også rigtig meget at hente, hvis vi tænker os lidt mere om i de private køkkener. Jeg smider stort set aldrig mad ud, det er faktisk næsten kun, hvis jeg har fået uønskede husdyr med hjem i form af melmøl fra økologiske kornprodukter, at jeg smider noget ud. Jeg vil lige dele nogen af mine tips med jer her, det kan være at vi sammen kan rykke lidt ved de enorme mængder mad, der bliver kylet ud hvert år. Jeg kan slet, slet ikke holde tanken ud om alt den dejlige mad der bliver smidt ud i de riges baggård, mens mennesker sulter rundt omkring i verden. Det er så åndsavgt. Og det kan godt være at det ikke direkte mætter en sulten mave, at sørge for at minimere sit madspild, men på lang sigt kan det forhåbentlig være med til at få lidt styr på den fuldkommen vanvittige produktion der er i verden af ALT, Forhåbentlig kan det også være med til at skabe lidt balance i hvordan det bliver distribueret og hvordan det påvirker miljøet. Mange bække små. Og 260.000 ton madspild fra de private køkkener årligt bare i DK, må siges at være en stor bæk.

“Samlet smider vi i Danmark hvert år over 700.000 ton mad ud, som kunne være spist. Husholdningernes madspild udgør 260.000 ton pr. år. I servicesektoren er der et årligt madspild på 227.000 ton, heraf 163.000 ton fra detailhandlen, 29.000 ton fra hoteller og restauranter og 31.000 ton fra institutioner og storkøkkener om året. Madspild fra primærproduktionen udgør 100.000 ton pr. år, mens fødevareindustrien står for et årligt madspild på 133.000 ton.”

kilde: Miljøministeriet, Regeringens Strategi for affaldsforebyggelse ”Danmark uden affald II” – tal fra 2015

1. Køb kun stort ind af tørvarer og supplér så dagligt op med de friske varer, som frugt, grønt, fisk og kød.

2. Opbevar din mad korrekt. F.eks. udskiller både bananer og tomater et stof, der gør at andet frugt og grønt vil modne hurtigere, hvis det ligger i nærheden. Så læg dine bananer og tomater væk fra andet frugt og grønt (mange planter bryder sig heller ikke om at ligge i nærheden af hverken bananer eller tomater)

3. Lær din families madvaner at kende, så du ikke altid koger for meget pasta, ris o. lign.

4. Lær at bruge fryseren. Hvis du f.eks køber et helt rugbrød og er bange for om I når at spise det, så skær det over og frys halvdelen ned. Så holder det sig, og tør op og er ligeså lækkert som inden nedfrysning.

5. Hav altid tangplader, sushiris og risvinseddike I skabet. Alle de små rester, som i sig selv ikke kan bruges til noget, kan samlet komme til at udgøre en sushifest. En gulerod, et enkelt æg, de sidste tre asparges, et enkelt kyllingelår, en lille agurkegnalling, lidt sesamfrø osv osv. Og så er det rigtig sjovt og hyggeligt at lave sushi med ungerne – hvis man altså har den slags.

6. Hav opbevaringsbokse i alle størrelser. Det kan godt være at to spsk. rester af kødsovsen ikke ser ud af meget på bunden af en gryde, men det kan sammen med sprød salat, løg og rød peber udgøre lækker pålæg til en sandwich. Og hvis du også har de helt små opbevaringsbokse, så giver det bedre mening at gemme de små rester også.

7. Lær at spæde op. En lille rest fisk kan blive til en super lækker salat, hvis den bliver rørt op med lidt mayo, en masse friske krydderurter, lidt citron, salt, peber og lidt Dijon. Et enkelt kyllingebryst kan blive til wokret til hele familien, hvis der spædes op med en masse sprøde grøntsager og en lækker sovs.

8. Klargør grønt og frugt der er ved at blive for gammelt. Hvis du har en pose gulerødder liggende, der er ved at blive kedelig, så skræl dem, skær dem i stave og læg dem i lidt vand i køleren. På den måde bliver de spist. Det samme med peberfrugt der er på det sidste.

9. Sylt, lav chutney’er o.lign. Jeg smider tit et par runkne æble eller pærer, eller overmodne bananer og mangoer, løg, hvidløg, en lækker karry, lidt chili, sukker og eddike i en gryde og koger det ind til en lækker chutney. Leg med krydderierne. Det kan være lækkert med nelliker, kardemomme, kanel o.lign. Og så har man små glas med det lækreste spread til en sandwich, eller som tilbehør til aftensmaden.

10. Når du køber ind, så køb ting som går i spænd med det der allerede ligger derhjemme og tænk det frugt, grønt og kød du allerede har derhjemme ind i aftensmaden for idag. Hvis man hver dag køber ind til et specifikt måltid, men ikke tænker over hvad man har i forvejen, så er der pludselig en masse ting der ikke passer sammen – Men her hjælper det så at have sine sushiris, tangplader og risvinseddike.

Jeg håber nogen af jer vil kunne bruge de ti tips til noget ☺Velbekomme. 

Måske du også vil finde det interessant at læse lidt om fødevareindustriens udfordringer? Det kan du gøre her

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Likes

Comments